Wild zwijn Art Deco brons beeld
Artikelnummer: BJ-64Wild zwijn Art Deco brons beeld is een mooi bronzen cadeau voor aan everzwijn en zwijnenbezitters also ook voor fokkers en liefhebbers van dit varken soort.
Het wild zwijn, everzwijn of kortweg ever, is een zoogdier uit de familie van de varkens.
Art. nr BJ-64.
Hoogte 23,2 cm Breedte 10,3 cm Lengte 35,5 cm.
Gesigneerd: FRANÇOIS POMPON
Bekijk de actuele voorraad via de groene link hieronder;
https://decosite.com/en/4/bj-64/a-bronze-art-deco-sculpture-of-a-boar.aspx
Zie foto 2 voor het origineel!
Kunstenaar of maker: FRANÇOIS POMPON (1855-1933)
Notities: François Pompon (9 mei 1855 - 6 mei 1933) was een Franse beeldhouwer en dierlijker. Pompon debuteerde in 1879 in Salon, met een standbeeld van Cosette van Victor Hugo (uit Les Misérables). Hij was een pionier van moderne gestileerde dierlijkere sculpturen. Hij werd niet volledig erkend voor zijn artistieke prestaties tot de leeftijd van 67 op de Salon d'Automne van 1922 met het werk "Ours blanc", ook bekend als "de witte beer". Pompon stierf in Parijs, Frankrijk, op 6 mei 1933.
Pompon, de zoon van een meubelmaker, werd geboren op 9 mei 1855 in Saulieu, Bourgondië, Frankrijk. Op 15-jarige leeftijd werkte hij als leerling-marmer in een grafmonumentenbedrijf in Dijon, maar ging snel daarna studeren aan de kunstacademie in Dijon. In 1873 was zijn familie naar Parijs verhuisd, waar de Frans-Pruisische oorlog de Franse hoofdstad slechts enkele jaren voor zijn aankomst aanzienlijke schade had toegebracht. Pompon vond werk bij de wederopbouw van projecten, te beginnen met zijn werk om architecturale versieringen te produceren voor het nieuwe Hotel de Ville de Paris.
Begin in 1876 studeerde hij bij de bekende dierlijke beeldhouwer Pierre Louis Rouillard aan de École nationale supérieure des arts décoratifs. Om zichzelf te onderhouden nam hij banen aan als ambachtsman bij Antonin Mercié, Alexandre Falguière en Renae de Saint-Marceaux. Later werkte hij als assistent van Auguste Rodin. Rodin zei ooit tegen hem: "Je wordt een geweldige kunstenaar" na het bekijken van een van zijn sculpturen. Pompon debuteerde in 1879 in Salon, met een standbeeld van Cosette van Victor Hugo (uit Les Misérables). In daaropvolgende salons presenteerde hij enkele werken in de vorm van enkele bronzen en pleisters. Het bleek dat Rodin gelijk had - hij zou een geweldige kunstenaar worden - maar het zou nog bijna 50 jaar duren voordat Pompon echt ontdekt en erkend werd voor zijn innovatieve stijl. Hij had enig mild succes in 1919 toen het Muse de Luxembourg een schildpadduif kocht die hij in steen had gebeeldhouwd. Hierna kocht het Muse de Grenoble in 1921 drie gipswerken.
Wijdverbreide erkenning en bekendheid kwam uiteindelijk op 67-jarige leeftijd in de Salon d'Automne van 1922 met het werk "Ours blanc", ook bekend als "de witte beer" of "Polar Bear in Stride", waarvan het marmeren origineel zich bevindt op de Musée d'Orsay in Parijs. De bijval die hij in 1922 ontving, stelde hem eindelijk in staat om voor zichzelf te werken en met deze nieuw ontdekte onafhankelijkheid was hij in staat om enkele van zijn belangrijkste werken te produceren. Hij creëerde Le Cerf, een groot monumentaal brons dat werd gebouwd op het plein van Arnhem in Nederland. Vervolgens kwam Le Taureau (1933) dat werd opgericht in zijn geboortestad Saulieu. Als grondleggers van zijn bronzen werkte hij in de eerste plaats Valsuani en Hébrard. Een aantal andere gieterijen begon zijn bekendheid te grijpen en nam vervalsing van zijn werk, velen van extreem slechte kwaliteit.
Tegen het einde van zijn leven schonk Pompon bijna 300 van zijn werken in gips, terracotta en brons.
Pompon stierf in Parijs, Frankrijk, op 6 mei 1933. Hij wordt het best herinnerd als een voorloper van de moderne beeldhouwkunst en beïnvloedde onder andere Constantin Brâncuși.